Curajul sa faci primul pas, in schimbarea stilului de viata, de la cel anterior, la un stil de viata sanatos.

0
1558

  1. Prezentare:

Ma numesc Carmen Craciun, sunt medic specialist Medicina Familiei, competent ecografie generala,  Consilier dezvoltare personala.

M-am nascut in judetul Alba, Sebes, unde am si absolvit Scoala Generala Numarul 3 si Colegiul National Lucian Blaga. Am absolvit apoi Facultatea de Medicina Si Farmacie Iuliu Hatieganu din Cluj-Napoca in 2006 apoi am ales sa continui formarea si munca in aceasta frumoasa meserie alaturi de oameni cu adevarat curajosi si minunati, carora le multumesc ! Formarea in Consiliere dezvoltare personala am facut-o la Bucuresti unde am intalnit din nou oameni minunati de care imi amintesc cu drag, i-am vazut profesionisti dedicati muncii lor, deschisi gasirii celor mai bune solutii la un moment dat. Nimic din toate cele realizate pana acum nu ar fi putut fi concretizate fara sustinerea  familiei careia ii multumesc.

  1. Cum m-am hotarat sa fac Consiliere dezvoltare personala: curajul sa fac primul pas.

 De ceva timp incepusem sa dezvolt un concept care ma preocupa demult pe mine personal si apoi privind in jur am vazut ca nu eram singura persoana in cauza si anume tinta spre o anumita greutate care sa imi permita sa imi conserv cat mai bine starea de sanatate, sa fiu o persona cat mai dinamica, lucru absolut important in secolul vitezei. Si atunci, pe langa informatii ce imbinau medicina, nutritia am considerat importanta dobandirea de noi cunostinte pe care le-am gasit atat de bine structurate si predate in Cursul de consilier dezvoltare personala.  Am realizat apoi ca nu exista acel punct in care sanatatea, dinamismul, intelepciunea,  fericirea, realizarea isi dau mana intr-un echilibru perfect si ca acesta este o iluzie ce nu poate sa devina realitate. Nu exista momentul si punctul in care toate sunt intr-un balans perfect si atunci am realizat ca noi balansam in fiecare zi spre idealurile noastre si ca cel mai important este acest balans, aceasta echilibrare prin care omul alege sa fie cea mai buna varianta a sa aici si acum, multumit ca poate sa decida aici si acum incotro se indreapta.

Practic, consilierea pune accent pe autocunoastere  si se centreaza cu precadere pe prezent si viitor.

  1. Cat dureaza prima sedinta?

 Prima intalnire care presupune intrarea in programul de echilibrare ponderala dureaza cu aproximatie doua ore. Este momentul in care este important sa ne cunoastem, sa incercam sa identificam impreuna cauzele pentru care echilibrarea ponderala nu a mers pana la momentul venirii la cabinet. Cauzele sunt atat de variate incat identificarea lor reprezinta unul din deziderate pentru ca descoperita cauza putem incerca sa gasim solutii individuale. De multe ori in cadrul primei sedinte nu descoperim decat o parte dintre motivele pentru care cautam individualizat solutii. Acestea se contureaza pe parcursul celorlalte sedinte, de exemplu in sedinta doi interpretam rezultatul analizelor medicale solicitate astfel incat avem o imagine mult mai clara asupra starii de sanatate, care vin in completarea evaluarii ecografice din prima sedinta. Cert este ca pentru a avea o prima sedinta reusita este nevoie ca persoana in cauza sa isi doreasca scaderea, echilibrarea ponderala.  De multe ori scalam intensitatea cu care cineva isi doreste atingerea dezideratului rugand-o sa dea o nota de la 0 la 10 pentru ca motivatia este un ingredient important pentru reusita.

 Facem analize: uzuale, pentru a releva starea de sanatate la momentul inceperii programului dar si analize specifice prin care, incerc sa gasesc o cauza medicala, de multe ori metabolica pentru care unii dintre apelanti nu reusesc sa slabeasca. Cert este ca in urma setului individualizat de analize ne orientam impreuna, in functie de disponibilitatea si patologia fiecaruia spre cea mai buna variant de nutritie, dublata de sport sau activitate fizica dupa caz.

  1. Sport:

Stiati ca sunt studii care spun ca prepararea hranei reduce anxietatea? Un astfel de program nu ar trebui sa fie un stress ci o oportunitate de dezvoltare. Pentru cei care au o mica gradina in spatele casei  echilibrarea ponderala i-ar putea invita sa valorifice acel loc prin cultivarea unor fructe sau legume cu siguranta bio si care, pe langa certitudinea calitatii recoltei mai este si activitate fizica. Nu o sa ne putem hrani doar din gradina la fel cum activitatea fizica nu poate sa constea doar din munca acelui petic de pamant. Recomand sportul acasa sau la sala de cate ori este timp, macar de 2 -3 ori pe saptamana.

  1. Ce trebuie sa faca o persoana cand vine si spune ca vrea sa isi schimbe stilul de viata?

 Cel mai important este sa isi doreasca asta. Se spune ca in zona de comfort nu creste nimic iar pentru a schimba un stil de viata inseamna sa iesi din zona de comfort si sa incepi sa cresti. Schimbarea stilului de viata va presupune constientizare. Multe persoane care doresc sa isi schimbe stilul de viata detin o cantitate imensa de informatii despre cum se face asta, ce presupune, practic detin  un intreg arsenal de informatii dar rezultatele intarzie sa apara. De ce? Pentru ca constientizarea va veni intocmai ca un izvor pentru punerea in practica a tot ceea ce déjà cunosti. Haide sa vedem cum crezi tu ca este apa intr-un pahar plin cu apa de lac. Apoi haide sa vedem cum crezi ca este apa dintr-un pahar plin cu apa de izvor. Care este cea proaspata? Cea de izvor. Putem compara apa din lac cu informatia detitnuta fara actiune. Ea presupune acumulare, nu curgere, nu improspatare permanenta. Apa de izvor e proaspata, e apa vie… asta face constientizarea; chiar daca nu detii atat de multe informatii intr-un domeniu iti ofera avantajul cunoasterii. Si atunci in aceste sedinte ne focusam pe a trezi in persoana donica de schimbare a stilului de viata constientizarea, modul prin care poate sa ia cele mai bune decizii pentru sanatate si implicit pentru intreaga viata.  Oricum, incercam sa identificam primul pas care este foarte important. Sfat: dormi suficient, calatoreste, fa tot timpul ceva nou, bucura-te de ce ai, cunoaste-te pe tine.

  1. Care ar fi modul de viata corect?

 Modul de viata corect este cel constient in care iti dai ragaz sa iti raspunzi la intrebari de genul cine sunt, incotro ma indrept, care este cea mai buna varianta prin care pot sa fac asta, ce resurse am, etc., toate acestea raportandu-ne la propriile valori. Nu ar strica in timpul zilei sa faci cate o scurta pauza si sa vezi, respecti ceea ce ti-ai propus pentru ca modul de viata corect pentru tine sa fie indeplinit?  

  1. Cat timp este dispusa persoana interesata de scaderea ponderala sa acorde pe zi?

 Programul de echilibrare ponderala fiind strict personalizat depinde de fiecare cat doreste sa aloce. Daca este vorba de 10 minute pe zi gasim solutii aplicabile in 10 minute.  Daca este vorba de 20 de minute, le valorificam la maxim construind impreuna, valorificand resursele si prin intrebari ghidate identificam punctele important de schimbat. Alegerea este intotdeauna a persoanei consiliate. Din experienta de pana acum, media timpului acordat echilibrarii ponderale este de 30 de minute pe zi. Se poate construi foarte mult in acest timp.

  1. Monitorizare alimentatie:

 Avem mai multe tipologii de persoane care doresc echilibrare ponderala. Pentru unele monitorizarea alimentatiei reprezinta un prilej sa isi etaleze talentele matematice avand la indemana un pix, o hartie, un cantar, unii chiar hartie milimetrica pentru a trasa grafice sau fisiere excel  si care calculeaza cu minutiozitate tot ceea ce mananca. Sunt foarte bucurosi sa faca calcule. De exemplu, pentru a scadea in greutate un kilogram ar trebui sa ai o restrictie calorica de aproximativ 7000 de calorii. Si atunci incep calculele. Se poate reduce portia zilnica cu un anumit numar de calorii astfel incat sa indeplinim tinta de 7000 de calorii intr-un interval dorit. Singurul dezavantaj este ca organismul nostru s-ar putea simti infometat. Si atunci calculele nu mai au rostul pentru ca metabolismul este incetinit, riscam sa pierdem proteina nu grasime din depozite si chiar daca pentru moment avem success, la incetarea restrictiei sa beneficiem de efectul yo-yo prin care punem la loc atat cat am scazut, de multe ori mai mult. Se pare ca este bine sa avem o restrictie calorica mai mica si poate sa crestem activitatea fizica astfel incat scaderea in greutate sa fie cat se poate de fiziologica.

Mananca doar atunci cand ai destinat in program acest lucru, nu rontai. Tine cont de faptul ca exista alimente care aduc un aport important de calorii: de exemplu o pizza poate sa aduca un aport de la 500 la 1500 calorii adica, atunci cand ai servit o pizza intreaga e posibil sa-ti fi acoperit necesarul caloric pentru intreaga zi. Un baton cu ciocolata de exemplu poate sa iti aduca un plus de 400-500 calorii la suta de grame. Alcoolul iarasi poate sa treaca neobservat dar sa aduca un aport de: la 100 grame vin rosu aducem un aport de aproximativ 100 calorii. Un wiskey aduce un aport de doua ori si jumatate mai mult decat vinul rosu asa ca … cine doreste sa-si monitorizeze aportul este liber sa gaseasca in diferite carti sau pe internet tabele cu numarul de calorii ce se gaseste in fiecare aliment si sa inceapa calculele.

A  monitoriza alimentatia poate sa fie ceva destul de consumtiv in ceea ce priveste timpul. Eu recomand vizualizarea in ceea ce priveste rezultatul adica incerc sa aduc mental persoana consiliata la momentul in care déjà a ajuns la greutatea dorita. Cum se simte, ce simte, cum arata alimentatia la momentul respectiv. Ma bazez mult pe feed-back. Adica incerc sa transform monitorizarea in constientizare fapt demonstrate util de faptul ca fiecare persoana slabeste urmand un plan personalizat. Daca aduc aport de carbohidrati de exemplu ma pot astepta sa: imi creasca glicemia daca sunt diabetic, sa iau in greutate desi imi doresc contrariul, daca vad ca am ajuns la o stare de platou pot sa incerc sa cresc aportul de proteine in alimentatie, daca vad ca evit grasimile de origine animala in alimentatie dar imi cresc trigliceridele la analize pot sa iau in calcul noile studii care arata ca restrictia de grasimi in alimentatie poate sa duca la modificari metabolice importante, etc. Ne bazam pe feed-back.

  1. Ce este recomandat sa mananci intr-o alimentatie sanatoasa?

 Inainte de a vorbi de mancare doresc sa vorbesc despre hidratare.  De multe ori nu ne hidratam sufficient si ajungem sa confundam senzatia de foame cu cea de sete. Astfel ajungem sa mancam mai mult. Alimentatia sanatoasa merge mana in mana cu o hidratare eficienta.

Recomandat este un echilibru intre proteine, glucide, lipide, sanatos este sa alegi alimente de calitate si sa eviti sa faci exces de alimente de tip fast-food, dulciuri concentrate, in general alimente care aduc aport de calorii goale in loc de vitamine, minerale pe care le gasim din abundenta in fructe si legume. Eu recomand tuturor celor care au posibilitatea sa isi produca hrana in jurul casei, sa o faca! Nu suntem un popor aparut de ieri iar bunicii nostri au avut cateva chei pentru pastrarea sanatatii de netagaduit. Numarul persoanelor obeze nu era atat de mare cu toate ca mancau pe langa ceea ce cultivau si mult stigmatizata slanina. Astazi unele dintre cele mai bune medicamente de pe piata pentru recuperarea pacientilor cu accident vascular cerebral sunt extrase din creier de porc. Unele dintre medicamentele utile pentru tratarea tulburarilor circulatorii la nivelul membrelor inferioare sunt extrase din intestine de porc. Fara sa stie toate acestea, bunicii nostri mancau si traditionala slanina si multi dintre ei au fost longevivi si sanatosi pana in ultimul moment. Astazi alimentul despre care discutam este din nou repus in lista alimentelor agreate. Ce vreau sa spun cu toate acestea? Ca o alimentatie sanatoasa presupune o rationare adaptata consumului si o paleta larga de alimente, evitand excesul. Si daca tot ne-am intors putin la generatiile care ne-au precedat, putem spune ca au avut o inteligenta nativa. Nu putini au privit dietele fast- adica acele diete in care alternezi perioadele de restrictie alimentara cu cele de mancat normal ca pe o minune. Bunicii ii spuneau post si intra in rutina alaturi de dezvoltarea spirituala asupra carora se aplecau in toata aceasta perioada.

  1. Ce mananc eu intr-o zi?

 Acum recunosc ca am ajuns sa nu mai accord foarte mare atentie alimentatiei ca atunci cand am inceput sa scad in greutate, astfel ca mananc orice, in cantitati adaptate efortului pe care il depun zilnic. Daca mi-e pofta de un aliment, indifferent care este acela, pot sa spun ca nu mi-l refuz dar de pofta nu iau decat poate trei inghitituri. Restul e o alegere asumata. Pun accent pe proteine, fructe si legume.

 Ce mananc cand apare stare de irascibilitate?

 In timpul unei zile pot sa apara astfel de stari, nu traim intr-un glob de cristal. Inainte de a apela la mancare pentru a ne linisti, metoda utilizata din copilarie si pe care o aplicam inconstient ca adulti (Nu? Ca sa ne linisteasca din plans parintii apelau de multe ori la sticla cu lapte si plansul disparea ca prin minune) e bine sa ne oprim din ceea ce facem si sa nu lasam acea stare sa escaladeze si de ce nu , sa atraga si persoanele apropiate in ea. Din nou constientizarea ne ajuta, iar aducand asta la nivel mental avem de ales cum reactionam. Fie ne luam o pauza de sport, fie ne hidratam si admiram pe geam peisajul, fie gustam un fruct sau chiar o bucata mica de ciocolata neagra, solutii sunt iar Solutia optima depinde de fiecare in parte.

  1. Mergi in vizita, servesti?

 Da, neaparat! Daca conduci legat de la Bucuresti la Arad apoi te odihnesti nu se intampla nimic. Nu o sa poti face asta in fiecare zi pentru ca te-ai epuiza. Daca in schimb este o exceptie nu o sa fie neaparat sesizabil. La fel se intampla si cu servitul cand mergi in vizita. Poti sa mananci felia de tort daca in rest esti atenta cu alimentatia, o sa iti idea socotelile peste cap abia daca mananci tort in fiecare zi.

  1. Cum pastrezi legumele din gradina?

Eu recomand conservarea in sare. Pe cat posibil nu recomand prepararea termica. Depinde din nou aici de fiecare. Se pot pastra in pivnita, la rece, in nisip.

  1. Opinia despre femeie:

O femeie este o persoana inzestrata cu foarte multa forta, poate sa faca orice.

  1. Opinia despre curaj:

Nu putem vorbi de curaj pana nu am luat in calcul frica. Nu exista una fara cealalata. Frica de multe ori releva apropierea de un adevar, de un mister. Curajul inseamna sa doresti sa afli raspunsul si presupune actiunea intreprinsa pentru asta. Practic, curajul este reversul medaliei atunci cand ti-e frica.

Aceasta emisiune o puteti urmari integral:https://www.youtube.com/watch?v=Ea7Y2RGGwo4, de unde o sa aflati mult mai multe amanunte.